Czas trwania kursu obejmował 60 godzin.
Kurs stanowił jeden moduł i został podzielony na 15 jednostek lekcyjnych. Każda jednostka to 4 godziny dydaktyczne.
Celem kursu było zapoznanie słuchaczy z metodami porozumiewania się osób niesłyszących, wyposażenie w umiejętność komunikowania podstawowych informacji, rozumienia wypowiedzi w zakresie poznanego słownictwa języka migowego, przygotowanie do samokształcenia oraz upowszechnienie idei integracji z osobami z uszkodzonym narządem słuchu.
Program kursu obejmował następujące treści:
1.Pierwszy kontakt
2.Przedstawienie siebie
3.Rodzina I otoczenie
3.Ubrania
5.Wygląd zewnętrzny
6.Spożywanie posiłków
7.Dom
8.Pasje i hobby
9.Edukacje
10.Jednostki czasu
11.Emocje
12.Turystyka i rekreacja
13.Pierwsza pomoc w nagłych wypadkach
14.Powtórzenie materiału
15.Sprawdzian wiedzy i umiejętności w zakresie poznanych treści
Kurs został podzielony na następujące tematy kształcenia:
nabycie podstawowych umiejętności komunikacyjnych w polskim języku migowym,
kształtowanie umiejętności budowania różnorodnych wypowiedzi migowych z zastosowniem gramatyki polskiego języka migowego w konwersacji,
kształtowanie umiejętności odczytywania różnorodnych wypowiedzi migowych z zastosowaniem gramatyki polskiego języka migowego w konwersacji,
zapoznanie z kulturową odrębnością społeczności Głuchych
przygotowanie do samokształcenia
Kurs miał na celu podniesienie kwalifikacji zawodowych uczestników projektu i przygotowanie ich
do pracy z osobami niesłyszącymi.
Po zakończeniu szkolenia został przeprowadzony egzamin sprawdzający wiedzę i umiejetności
słuchacza w odbieraniu i nadawaniu komunikatów w języku migowym.
Uzyskane zostały zamierzone efekty kursu. Uczestnicy posługujący się językiem migowym na tym poziomie, rozumieją i potrafią stosować wyuczone, potoczne wyrażenia i budować bardzo proste wypowiedzi służące zaspokajaniu konkretnych potrzeb życia codziennego. Potrafią przedstawiać siebie i innych. Potrafią również zadawać pytania dotyczące życia prywatnego, miejsca zamieszkania znajomych i posiadanych rzeczy oraz odpowiadać na podobne pytania. Potrafią prowadzić prostą rozmowę.
Podczas trwania kursu nie stwierdzono żadnych problemów czy nieprawidłowości ze strony organizatora szkolenia.
Frekwencja na zajęciach wyniosła 100%, co świadczy o dużym zainteresowaniu ze strony uczestników.
Z przeprowadzonych ankiet wynika, iż cele szkolenia zostały zrealizowane.
Osiągnięto rezultaty w postaci zdobytych przez słuchaczy umiejętności praktycznych.
Jednocześnie uczestnicy zwiększyli swoje szanse oraz możliwości odnalezienia się na rynku pracy.