Powiarowe Centrum Pomocy Rodzinie w Myszkowie

O nasKontakt


SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROGRAMU KOREKCYJNO – EDUKACYJNEGO

DLA OSÓB STOSUJĄCYCH PRZEMOC DOMOWĄ

w okresie od 01.01.2018 r. do 31.12.2018 r.


W okresie od 01.01.2018 r. do 31.12.2018 r. tut. Centrum otrzymało z Zespołu Interdyscyplinarnego w Żarkach 4 informacje o występowaniu przemocy w rodzinie z prośbą o zgłoszenie osób stosujących przemoc do udziału w programie korekcyjno – edukacyjnym, 2 informacje z Zespołu Interdyscyplinarnego z Niegowy, 1 informację od kuratora, jedna osoba sama zgłosiła się do udziału w programie.

Pracownik socjalny po otrzymaniu informacji umawiał osobę stosującą przemoc domową na spotkanie organizowane w ramach programu korekcyjno – edukacyjnego dla osób stosujących przemoc w rodzinie.

Od dnia 24.01.2018 r. w Punkcie Interwencji Kryzysowej realizowany jest program korekcyjno – edukacyjny dla osób stosujących przemoc domową.

W realizację programu zaangażowane są 2 osoby: specjalista ds. psychologii kryzysu i interwencji kryzysowej oraz pracownik socjalny.

Do kontynuacji programu korekcyjno- edukacyjnego dla osób stosujących przemoc w rodzinie zobowiązało się 14 osób, które uczęszczały na program w 2017 r.

Do dnia 05.12.2018 r. 21 osób uczęszczało na program korekcyjno – edukacyjny dla osób stosujących przemoc w rodzinie, w tym:

  • 8 osób przerwało udział,

  • 1 osoba zakończyła udział w programie,

  • 12 osób będzie kontynuowało udział w 2019 r.

Program realizowany jest w formie sesji indywidualnych oraz spotkań grupowych.

Z każdym uczestnikiem programu podpisywany jest kontrakt socjalny określający zasady uczestnictwa w programie.

Na bieżąco prowadzony jest rejestr osób uczęszczających na program.

W okresie od 24.01.2018 r. do 28.11.2018 r. odbyło się 13 spotkań grupowych, na których poruszano następujące kwestie:

  1. Rozwiązywanie trudnych sytuacji w życiu, radzenie sobie z problemami - ćwiczenie „Twoje życie”

  2. Psychoedukacja na temat metody samoinstruowania.

  3. Trening samoinstruowania – ćwiczenia.

  4. Psychoedukacja na temat wyznaczania celów (metodami SMART i EXACT).

  5. Psychoedukacja na temat zjawiska przemocy:

- pogłębienie świadomości własnych zachowań przemocowych wobec bliskich,

- rozpoznawanie sygnałów ostrzegawczych zapowiadających zachowanie przemocowe.

  1. Trening zastępowania agresji:

- element behawioralny: zastępowanie agresji (uczenie tego, co należy robić w trudnych

sytuacjach)

- element emocjonalny: kontrola złości (uczenie czego nie należy robić w trudnych

sytuacjach)

- element poznawczy: wnioskowanie moralne (uczenie nadawania pozytywnego znaczenia

emocjom)

  1. Radzenie sobie ze złością

- praca z emocją złości

definicja złości,

- funkcje złości,

- sposoby radzenia sobie ze złością

- techniki powstrzymywania przemocy.

  1. Monitorowanie zachowań problemowych.

  2. Część edukacyjno – korekcyjna:

- wzmacnianie poczucia odpowiedzialności za bezpieczeństwo w związkach i rodzinie

- akceptowanie osobistej odpowiedzialności za czyny

- wyrażanie gotowości do wspierania dzieci.

  1. Psychoedukacja w obszarze:

Promowanie wartości i postaw, które stanowią konstruktywną alternatywę wobec postaw

wspierających przemoc”.

  1. Psychoedukacja na temat choroby alkoholowej – jak sobie radzić z wyzwalaczami.

  2. Psychoedukacja na temat zjawiska przemocy:

- przemoc fizyczna – mity na temat przemocy

- analiza przemocy emocjonalnej

- mechanizmy zaprzeczania odpowiedzialności za przemoc (minimalizacja, zaprzeczanie,

obwinianie)

  1. Psychoedukacja – pogłębienie świadomości w zakresie jak zachowanie przemocowe krzywdząco wpływa na członków rodziny oraz ich wzajemne relacje.

Z rozmów przeprowadzonych wśród uczestników programu wynika, że uczestnicy znają sposoby kontrolowania złości, techniki powstrzymywania przemocy.



 



 

 

  bip  

 

   pfron  

 

 

 

   efs

                  E F S

 

         

       Powiat Myszkowski

 

 


 

            Mapa dojazdu

powered by Arisco