SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROGRAMU KOREKCYJNO – EDUKACYJNEGO
DLA OSÓB STOSUJĄCYCH PRZEMOC DOMOWĄ
w okresie od 01.01.2018 r. do 31.12.2018 r.
W okresie od 01.01.2018 r. do 31.12.2018 r. tut. Centrum otrzymało z Zespołu Interdyscyplinarnego w Żarkach 4 informacje o występowaniu przemocy w rodzinie z prośbą o zgłoszenie osób stosujących przemoc do udziału w programie korekcyjno – edukacyjnym, 2 informacje z Zespołu Interdyscyplinarnego z Niegowy, 1 informację od kuratora, jedna osoba sama zgłosiła się do udziału w programie.
Pracownik socjalny po otrzymaniu informacji umawiał osobę stosującą przemoc domową na spotkanie organizowane w ramach programu korekcyjno – edukacyjnego dla osób stosujących przemoc w rodzinie.
Od dnia 24.01.2018 r. w Punkcie Interwencji Kryzysowej realizowany jest program korekcyjno – edukacyjny dla osób stosujących przemoc domową.
W realizację programu zaangażowane są 2 osoby: specjalista ds. psychologii kryzysu i interwencji kryzysowej oraz pracownik socjalny.
Do kontynuacji programu korekcyjno- edukacyjnego dla osób stosujących przemoc w rodzinie zobowiązało się 14 osób, które uczęszczały na program w 2017 r.
Do dnia 05.12.2018 r. 21 osób uczęszczało na program korekcyjno – edukacyjny dla osób stosujących przemoc w rodzinie, w tym:
8 osób przerwało udział,
1 osoba zakończyła udział w programie,
12 osób będzie kontynuowało udział w 2019 r.
Program realizowany jest w formie sesji indywidualnych oraz spotkań grupowych.
Z każdym uczestnikiem programu podpisywany jest kontrakt socjalny określający zasady uczestnictwa w programie.
Na bieżąco prowadzony jest rejestr osób uczęszczających na program.
W okresie od 24.01.2018 r. do 28.11.2018 r. odbyło się 13 spotkań grupowych, na których poruszano następujące kwestie:
Rozwiązywanie trudnych sytuacji w życiu, radzenie sobie z problemami - ćwiczenie „Twoje życie”
Psychoedukacja na temat metody samoinstruowania.
Trening samoinstruowania – ćwiczenia.
Psychoedukacja na temat wyznaczania celów (metodami SMART i EXACT).
Psychoedukacja na temat zjawiska przemocy:
- pogłębienie świadomości własnych zachowań przemocowych wobec bliskich,
- rozpoznawanie sygnałów ostrzegawczych zapowiadających zachowanie przemocowe.
Trening zastępowania agresji:
- element behawioralny: zastępowanie agresji (uczenie tego, co należy robić w trudnych
sytuacjach)
- element emocjonalny: kontrola złości (uczenie czego nie należy robić w trudnych
sytuacjach)
- element poznawczy: wnioskowanie moralne (uczenie nadawania pozytywnego znaczenia
emocjom)
„Radzenie sobie ze złością
- praca z emocją złości
– definicja złości,
- funkcje złości,
- sposoby radzenia sobie ze złością
- techniki powstrzymywania przemocy.
Monitorowanie zachowań problemowych.
Część edukacyjno – korekcyjna:
- wzmacnianie poczucia odpowiedzialności za bezpieczeństwo w związkach i rodzinie
- akceptowanie osobistej odpowiedzialności za czyny
- wyrażanie gotowości do wspierania dzieci.
Psychoedukacja w obszarze:
„Promowanie wartości i postaw, które stanowią konstruktywną alternatywę wobec postaw
wspierających przemoc”.
Psychoedukacja na temat choroby alkoholowej – jak sobie radzić z wyzwalaczami.
Psychoedukacja na temat zjawiska przemocy:
- przemoc fizyczna – mity na temat przemocy
- analiza przemocy emocjonalnej
- mechanizmy zaprzeczania odpowiedzialności za przemoc (minimalizacja, zaprzeczanie,
obwinianie)
Psychoedukacja – pogłębienie świadomości w zakresie jak zachowanie przemocowe krzywdząco wpływa na członków rodziny oraz ich wzajemne relacje.
Z rozmów przeprowadzonych wśród uczestników programu wynika, że uczestnicy znają sposoby kontrolowania złości, techniki powstrzymywania przemocy.