SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROGRAMU KOREKCYJNO – EDUKACYJNEGO
DLA OSÓB STOSUJĄCYCH PRZEMOC DOMOWĄ
w okresie od 16.01.2014 r. do 31.12.2014 r.
W okresie od 01.01.2014 r. do 31.12.2014 r. tut. Centrum otrzymało 115 informacji dotyczących występowania przemocy w rodzinie, nieodpowiedniej opieki nad dziećmi oraz osób bezdomnych i starszych osób zamieszkujących samotnie.
Komenda Powiatowa Policji w Myszkowie do dnia 31.12.2014 r. zgłosiła do PCPR Myszków 16 informacji dotyczących osób starszych zamieszkujących samotnie, nieodpowiedniej opieki nad dziećmi, osób bezdomnych, przemocy w rodzinie oraz 1 próbie samobójczej.
Po otrzymaniu informacji pracownik socjalny wchodził w środowisko w celu rozeznania sytuacji rodziny oraz udzielenia wsparcia w ramach pracy socjalnej.
Zespół Interdyscyplinarny ds. Rozwiązywania Problemów Przemocy w Rodzinie w Żarkach wysłał do tut. Centrum 8 informacji o występowaniu przemocy w rodzinie z prośbą o zgłoszenie osób stosujących przemoc do udziału w programie korekcyjno – edukacyjnym dla osób stosujących przemoc w rodzinie oraz objęcie pomocą osób doznających przemocy.
Otrzymano 1 zgłoszenie na program korekcyjno – edukacyjny dla osób stosujących przemoc w rodzinie orzeczone wyrokiem Sądu Rejonowego w Myszkowie.
Zespół interdyscyplinarny działający przy Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Myszkowie zgłosił do tut. Centrum 79 informacje odnośnie występowania przemocy w rodzinie oraz założonej „Niebieskiej Karcie” w rodzinach.
Ponadto otrzymano 7 zgłoszeń anonimowych, które dotyczyły nieodpowiedniej opieki nad dziećmi oraz osób nieporadnych i starszych.
4 osoby zgłosiły się osobiście bądź telefonicznie do PCPR z prośbą o udzielenie pomocy dla nich lub dla ich rodzin.
Pracownik socjalny po otrzymaniu informacji umawiał osobę doznającą przemocy na spotkanie z psychologiem w Poradni Rodzinnej działającej przy PCPR, natomiast osoba stosująca przemoc domową była zapraszana na spotkanie grupowe organizowane w ramach programu korekcyjno – edukacyjnego dla osób stosujących przemoc domową.
Od dnia 15.01.2014 r. w Punkcie Interwencji Kryzysowej realizowany jest program korekcyjno – edukacyjny dla osób stosujących przemoc domową.
W realizację programu zaangażowane są 2 osoby: specjalista ds. psychologii kryzysu i interwencji kryzysowej oraz pracownik socjalny.
Do kontynuacji programu korekcyjno- edukacyjnego dla osób stosujących przemoc w rodzinie skierowano 8 osób, które uczęszczały na program w 2013 r. , jednak tylko 3 osoby dalej uczestniczą w programie, pozostałe 5 przerwało udział w programie.
Na dzień 17.12.2014 r. 14 osób uczęszcza na program korekcyjno – edukacyjny dla osób stosujących przemoc w rodzinie, w tym: 3 osoby kontynuują udział w programie z roku 2013.
Program realizowany jest w formie sesji indywidualnych oraz spotkań grupowych.
Z każdym uczestnikiem programu podpisywany jest kontrakt socjalny określający zasady uczestnictwa w programie.
Na bieżąco prowadzony jest rejestr osób uczęszczających na program.
W okresie od 15.01.2014 r. do 17.12.2014 r. odbyło się 7 spotkań grupowych, na których poruszano następujące kwestie:
Część integrująco – adaptacyjna – przygotowanie do pracy korekcyjno – edukacyjnej.
Omówienie celów Programu korekcyjno - edukacyjnego dla osób stosujących przemoc w rodzinie:
- działania psychoedukacyjne ukierunkowane na zmianę zachowań i postaw osób
stosujących przemoc,
- zmniejszenie ryzyka dalszego stosowania przemocy,
- zwiększenie zdolności do samokontroli agresywnych zachowań i do
konstruktywnego współżycia w rodzinie i grupie społecznej,
- wzmocnienie osób stosujących przemoc aby były w stanie radzić sobie z trudnymi
sytuacjami w sposób poza przemocowy.
Omówienie reguł uczestnictwa w programie (kontrakt socjalny)
Psychoedukacja w zakresie zjawiska przemocy – definicja przemocy.
Definicja stresu.
Analiza konstruktywnych i destruktywnych sposobów radzenia sobie ze stresem.
Ćwiczenie – Jak odczuwam stres?
Wypowiedzi indywidualne uczestników na temat co wydarzyło się w ich życiu od ostatniego spotkania. Jak wygląda aktualnie ich sytuacja rodzinna.
Ćwiczenie – określenie swojego zadowolenia z życia w różnych obszarach.
Omówienie sytuacji osobistej jednego z uczestników programu i jej analiza, proponowane sposoby rozwiązania problemu.
Identyfikacja wyrazistych emocjonalnie zdarzeń z ostatniego okresu.
Budowanie wzajemnego zaufania zachęty i wsparcia – ćwiczenie na budowanie empatii i współpracy, identyfikacja zasobów osobistych.
Psychoedukacja na temat istoty uzależnienia i współuzależnienia.
Praca terapeutyczna w obszarze podjęcia próby odniesienia wiedzy do własnych doświadczeń.
Łącznie w 2014 r. na program uczęszczało 20 osób, w tym 8 osób kontynuowało udział w programie z roku 2013.
Po przeprowadzonych rozmowach z uczestnikami programu wynika, że 14 osób będzie kontynuowało udział w programie w roku 2014, pozostałe osoby przerwały udział w programie.