SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROGRAMU KOREKCYJNO – EDUKACYJNEGO
DLA OSÓB STOSUJĄCYCH PRZEMOC DOMOWĄ
w okresie od 01.01.2019 r. do 31.12.2019 r.
W okresie od 01.01.2019 r. do 19.12.2019 r. tut. Centrum otrzymało z Zespołu Interdyscyplinarnego w Żarkach 4 informacje, z Zespołu Interdyscyplinarnego w Niegowie 8 informacji o występowaniu przemocy w rodzinie z prośbą o zgłoszenie osób stosujących przemoc do udziału w programie korekcyjno – edukacyjnym, 8 osób zgłosiło się dobrowolnie oraz 2 informacje od kuratora.
Pracownik socjalny po otrzymaniu informacji umawiał osobę stosującą przemoc domową na spotkanie organizowane w ramach programu korekcyjno – edukacyjnego dla osób stosujących przemoc w rodzinie.
Od dnia 28.01.2019 r. w Punkcie Interwencji Kryzysowej realizowany jest program korekcyjno – edukacyjny dla osób stosujących przemoc domową.
W realizację programu zaangażowane były 2 osoby: specjalista ds. psychologii kryzysu i interwencji kryzysowej oraz pracownik socjalny.
Do kontynuacji programu korekcyjno- edukacyjnego dla osób stosujących przemoc w rodzinie zobowiązało się 13 osób, które uczęszczały na program w 2018 r.
Do dnia 19.12.2019 r. 23 osób uczęszczało na program korekcyjno – edukacyjny dla osób stosujących przemoc w rodzinie, w tym:
- 9 osób przerwało udział,
- 1 osoba zakończyła udział w programie,
- 13 osób będzie kontynuowało udział w programie w 2020 r.Program realizowany jest w formie sesji indywidualnych oraz spotkań grupowych. Z każdym uczestnikiem programu podpisywany jest kontrakt socjalny określający zasady uczestnictwa w programie.
Na bieżąco prowadzony jest rejestr osób uczęszczających na program.
W okresie od 28.01.2019 r. do 19.12.2019 r. odbyło się 15 spotkań grupowych, na których poruszano następujące kwestie:
- rozwijanie umiejętności i zdobywanie informacji pozwalających klientowi przezwyciężać jego bariery osobiste,
- psychoedukacja na temat wyznaczania celów (metodami SMART i EXACT) na czas okresu wakacyjnego,
- psychoedukacja w obszarze promowania wartości i postaw, które stanowią konstruktywną alternatywę wobec
postaw wspierających przemoc,
- psychoedukacja w obszarze mechanizmu agresywnych zachowań, zaprzeczanie aktom przemocy i zniekształcanie
obrazu minionych wydarzeń, rozpoznawanie sygnałów ostrzegawczych,
- kwestionariusz IS – Sprawdź jak radzisz sobie ze złością.
Każda sesja grupowa kończy się podsumowaniem pracy.